Gepubliceerd op 21 januari 2021

De ervaring van:

Fleur Hermans Wijkverpleegkundige De Zorggroep Stel een vraag

  Leestijd: 4 minuten

‘Mevrouw bleek meer verlegen te zitten om een praatje’

Op verzoek van de huisarts ga ik naar een mevrouw van 89, die drie dagen geleden positief is getest op Covid-19. Mevrouw ligt al enkele dagen op bed en komt tot niets. Zij wil graag naar een covid-afdeling, maar is hier te goed voor. Omdat ze veelvuldig de huisarts belt en haar mantelzorger overbelast is, is ons gevraagd om de zorg (twee keer daags ADL zorg en eventueel hulp bij medicatie) op te starten.

Aangezien een telefonisch consult,ondanks de positieve coronauitslag, mij in dit geval niet geschikt lijkt, ga ik op huisbezoek bij mevrouw. Door middel van een anamnese gesprek probeer ik zoveel mogelijk informatie te achterhalen. Hoe gaat het met haar, wat zou zij graag willen? Dankzij de benadering van Positieve Gezondheid kom ik erachter dat mevrouw veel heeft meegemaakt, waardoor haar sociale netwerk met alleen haar dochter, schoonzoon, stiefzoon en particuliere schoonmaakster die als een dochter voelt erg klein is. Dankzij het gesprek wordt mij duidelijk dat er niet zozeer een hulpvraag voor zorg is, maar dat mevrouw klaar met het leven is; ze vindt het mooi geweest. Ze heeft hier al eerder met een arts over gesproken, maar nog niet zo concreet. De wens omdat nu wel goed vast te leggen leeft zeer, daarom heb ik dit teruggekoppeld aan de praktijkondersteuner.

Medicijninname

Het blijkt dat haar dochter ons heeft ingeschakeld, omdat die als mantelzorger ontlast moet worden. Op verzoek van mevrouw zelf spreken we af dat we vier keer per week in de ochtend komen ondersteunen met wassen en aankleden. Hoewel mevrouw qua medicatie het overzicht kwijt is, wil ze daar geen bemoeienis mee. In overleg besluiten we dat ik een baxter aanvraag en dat de huisarts of praktijkondersteuner samen met haar naar haar medicatie en innamemomenten gaat kijken. Daar bovenop blijkt dat het incontinentiemateriaal dat mevrouw heeft niet goed past. Hoewel mevrouw niet incontinent is, gebeurt het soms dat ze door de plastabletten die zij slikt ’s nachts niet altijd op tijd bij het toilet is. Wat bleek? Zij slikte de plastabletten ’s avonds in plaats van ’s ochtends. Nadat een collega geadviseerd heeft dit in de ochtend te doen was het incontinentieprobleem opgelost.

Een luisterend oor

De eerste weken in zorg had mevrouw als ik of een andere verpleegkundige of verzorgende kwam zichzelf al verzorgd. We komen erachter dat zij niet zozeer zorg nodig heeft, maar wél een luisterend oor. Daarom hebben we de zorg met twee weken gecontinueerd, maar kijken we of mevrouw weer uit zorg kan en weer zelfstandig de ADL zorg kan uitvoeren. Ook gaan we een oplossing zoeken voor het dagelijkse praatje.

Multidisciplinair overleg

Na 1,5 week kwamen we erachter dat mevrouw en haar dochter buiten ons om toch met de praktijkondersteuner bezig waren met een eerstelijns bed voor tijdelijke opname. Vanuit de praktijkondersteuner kregen we namelijk de vraag om de zorg te verhogen naar twee keer daags. Aangezien wij hier geen enkele reden voor zagen en mevrouw niet dagelijks, maar vier keer per week één keer per dag zorg kreeg, is dit niet doorgegaan. Ons leerpunt? Beter multidisciplinair overleg met de huisarts, praktijkondersteuner en apotheker.

Leerpunten

  • Uitgaan van de cliënt: waar liggen zijn/haar behoeftes (positieve gezondheid);
  • Goed overleg tussen acties van wijkverpleging en huisarts/praktijkondersteuner;
  • Ondanks een zorgaanvraag, proberen blanco bij cliënt naar binnen te gaan en zelf informatie in te winnen;
  • Zoeken naar de vraag, achter de vraag.

Nieuwe anamnese

Het NWG heeft de bestaande anamneseformulieren en de nieuwe visie op de anamnese samengevoegd in één document, met een vernieuwde vraagstelling. Met dit document krijgt de wijkverpleging meer handvatten om het anamnesegesprek in te gaan en zijn/haar werk goed in te richten. Zie ook het artikel: Kwaliteitsstandaard anamnese.

Positieve gezondheid

Wanneer zorgorganisaties werken volgens de benadering van Positieve Gezondheid is een standaard behandelplan vaak niet meer nodig. Door de cliënt zelf te vragen wat voor hem/haar belangrijk is, hoeven niet alle standaard behandeldoelen te worden uitgevoerd, waardoor de zorg daardoor meer persoonsgericht en soms ook goedkoper is.

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.